Er is werk aan de winkel voor toeleveranciers van supermarkten. Eind vorig jaar plaatsten wij een artikel over de samenwerking van Ahold en Impact Buying. Begin 2022 liet Impact Buying weten te fuseren met SIM (Supply Chain Information Management. Hiermee wilden ze Europese koploper worden als het gaat om verduurzaming van leveranciersketens. Inmiddels kunnen we stellen dat dit aardig is gelukt. Met een klantenportfolio van o.a. Ahold, Jumbo, Superunie, Action, Sligro en Hema is het bedrijf aardig op weg.
Al ruim 14 jaar werkt SIM aan het transparant maken van bevoorradingsketens van retailers en producenten wereldwijd. Met de juiste technologie en bergen aan data lijkt Impact Buying de juiste partij om mee samen te werken op het gebied van ESG (Environmental, Social, Governance).
Begin 2023 kregen bijna alle toeleveranciers van Albert Heijn een bericht van Impact Buying in hun mailbox met hierin een vragenlijst die zij dienden in te vullen en eind Juli 2023 moesten inleveren. In de vragenlijst staan vragen als:
- Welke berekeningsmethode heb je gebruikt om je emissiegegevens te berekenen?
- Welke categorieën heb je opgenomen in Scope 3?
- Heeft uw bedrijf emissiereductiedoelstellingen voor Scope 1 en 2?
En zo zijn er nog zo’n 20 van dit soort vragen die je als leverancier moet kunnen beantwoorden. Deze vragen zorgde voor veel onrust bij de leverancier. Sommige bedrijven ondernamen direct actie, maar veel bedrijven lieten het links liggen. Een aantal weken voor de deadline kreeg elk bedrijf een reminder. Last minute moesten de ‘lakse’ bedrijven alle zeilen bijzetten om de vragen te kunnen beantwoorden.
Binnenkort komt er nog een vragenlijst aan. Deze wordt niet alleen verstuurd naar AH-leveranciers, maar ook naar supermarktketens die vallen onder SuperUnie en nog veel meer grote bedrijven. Wanneer de vragenlijst van Impact Buying verstuurd gaat worden is nog niet helemaal zeker, maar de verwachting is mei.
Je kan als bedrijf niet vroeg genoeg beginnen. Het verzamelen van data die je nodig hebt voor de vragenlijst hoeft per definitie geen last te zijn, het kan ook een kans zijn waar inzichten en transparantie worden gecreëerd.
Ons advies aan bedrijven: begin nu. Ga op zoek naar een duurzaamheidspartner die bij jou bedrijf past en ga aan de slag. Uiteindelijk is elk bedrijf aan de beurt, haal er je voordeel uit.
Benieuwd wat CarbonScore voor jouw bedrijf kan betekenen? Bekijk onze diensten en neem contact met ons op. We gaan graag met je in gesprek over waar wij jouw bedrijf mee kunnen helpen.