Levenscyclus Analyse

Verken de volledige milieu-impact met een Life Cycle Assessment (LCA) voor jouw product, ingrediënt of proces. Ontvang inzicht en verbeteringen door een LCA te laten maken.

Life Cycle Assessment (LCA)
LCA is een wetenschappelijke methode waarmee we de impact van een product op het milieu gedurende zijn hele levenscyclus kunnen meten. Dit omvat de grondstoffenwinning, productie, distributie, gebruik en uiteindelijke verwijdering of recycling. Door deze complete benadering krijg je een volledig beeld van de milieu-impact van producten, en kun je ze vergelijken om mogelijke verbeteringen te bepalen.  

Bij de ontwikkeling van nieuwe producten, of aanpassing van bestaande producten is het in toenemende mate verplicht vanuit wetgeving, of gewenst vanuit klanten om inzicht te hebben in de uitstoot van het product op LCA niveau.

5 stappen van de productlevenscyclus
Doorgaans doorlopen we de volgende 5 stappen bij het uitvoeren van een LCA.
1. Extractie van grondstoffen
2. Productie & Verwerking
3. Transport
4. Gebruik & Retail
5. Afvalverwerking

Onze partner voor LCA’s: BioGrowth Development

BioGrowth Development heeft experts in huis als het aankomt op een diepgaande LCA. Door brede ervaring in de food, biomassa en verduurzaming, helpen ze om een op maat gemaakte LCA uit te voeren.

Neem gerust contact met ons op. Wij komen zo snel mogelijk bij je terug om de mogelijkheden te bespreken. 

Geef ons je uitdaging

Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Dit is een verplicht veld

Services CarbonScore

CarbonScore werkt aan de duurzaamheid van jouw organisatie of product door data-gedreven ondersteuning, communicatie en praktische oplossingen.

De CO2 calculatie software van CarbonScore biedt een allesomvattende oplossing voor het meten, beheren en verminderen van bedrijfsuitstoot. Door gevalideerde carbon accounting, brede databases en realtime monitoring geeft het inzicht. Het rapportagesysteem voldoet aan duurzaamheidsnormen. 

Er komt steeds meer wetgeving op het gebied van duurzaam ondernemen, hierdoor ontstaat er de mogelijkheid om stakeholders te informeren doormiddel van duurzame marketing en communicatie. Duurzame marketing en communicatie kan hier aan bijdragen. 

De Corporate Social Responsibility Disclosure (CSRD) is een rapportage dat de verantwoording van duurzaamheidsprestaties aflegt, van de Environmental, Social, en Governance-aspecten. Binnen het (ESRS E1-E5) Milieu van de CSRD worden vijf belangrijke gebieden behandeld: Klimaatverandering (E1), Vervuiling (E2), Water en mariene hulpbronnen (E3), Biodiversiteit en ecosystemen (E4), en Materiaalgebruik en circulaire economie (E5). Moet jouw bedrijf voldoen aan CSRD-richtlijnen?

Decarbonisation verwijst naar het verwijderen of verminderen van de uitstoot van vaak CO2, maar ook andere emissies. Veel partijen bieden de mogelijkheid om de uitstoot te compenseren, af te kopen. Maar waarom compenseren, als je kunt reduceren? Voorkomen is beter dan genezen. Wordt het CO2 reductie of compensatie? 

Een duurzaamheidsroadmap laten maken is cruciaal voor het monitoren van targets en het blijven voldoen aan verplichte klimaatdoelstellingen. Eén daarvan is de EU Green Deal voor 2030 en 2050. Deze essentiële route start met een grondige gap-analyse. Hiermee evalueert het bedrijf zijn huidige duurzaamheidsprestaties en identificeert het de gewenste situatie.