Nieuwe klimaatverplichtingen voor leveranciers van Albert Heijn

Nieuws
Nieuwe klimaatverplichtingen voor leveranciers van Albert Heijn: ben je al goed voorbereid?

Steeds meer grote bedrijven nemen hun verantwoordelijkheid voor klimaatverandering. Door nieuwe Europese wetgeving, zoals de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), zijn bedrijven zoals Ahold Delhaize verplicht om hun milieu-impact inzichtelijk te maken. Endat kan ook gevolgen hebben voor jou als leverancier. Vanaf 2025 moeten grote bedrijven namelijk niet alleen rapporteren over hun directe uitstoot (scope 1 en 2), maar óók over hun indirecte uitstoot in de toeleveringsketen (scope 3). Dat betekent dat Albert Heijn nu ook gegevens opvraagt bij hun leveranciers.

Zit uw bedrijf in de toeleveringsketen van Albert Heijn?

Bedrijven die leveren aan Albert Heijn hebben inmiddels waarschijnlijk een verzoek ontvangen om hun scope 1 en 2 emissies te berekenen. De gegevens moeten worden aangeleverd via het platform ImpactBuying, of via CDP als eerder op die manier is gerapporteerd. Albert Heijn gebruikt deze informatie om de totale uitstoot in de toeleveringsketen inzichtelijk te maken en te verminderen. Maar dat is slechts de eerste stap.

Vanaf 2025 wordt van leveranciers ook verwacht dat zij klimaatdoelen opstellen volgens de richtlijnen van het Science Based Targets initiative (SBTi). Deze doelen richten zich op de scope 1 en 2 emissies en moeten verplicht worden goedgekeurd door de SBTi. Dit helpt om greenwashing te voorkomen en garandeert dat klimaatambities daadwerkelijk wetenschappelijk onderbouwd zijn.

Wat wordt er concreet verwacht?

Voor leveranciers van Albert Heijn gelden vanaf 2025 de volgende verplichtingen:

  • Bereken je scope 1 en 2 emissies nauwkeurig, volgens het GHG-protocol.
  • Lever deze data aan via ImpactBuying (of CDP) vóór 15 september 2025.
  • Stel klimaatdoelen op, in lijn met het 1,5°C-scenario, en laat deze uiterlijk 31 december 2025 valideren door SBTi of een gelijkwaardig systeem.

Of het nu gaat om een klein, middelgroot of groot bedrijf, deze eisen gelden voor alle A-merk leveranciers van Albert Heijn. Voor MKB’s is er een versimpelde route via de SBTi SME-track, waarbij een formele intentieverklaring voor scope 3 volstaat.

Hoe kan CarbonScore bedrijven ondersteunen?

Bij CarbonScore begeleiden we bedrijven stap voor stap in dit proces. CarbonScore zorgt ervoor dat de emissiegegevens volgens het GHG-protocol worden berekend, zodat een rapportage klopt en toekomstbestendig is. Daarnaast ondersteunen we organisaties bij:

  • Opstellen van haalbare en wetenschappelijk onderbouwde SBTi-targets.
  • Het gehele validatieproces bij de SBTi, zodat jouw organisatie voldoet aan de eisen van Albert Heijn.
  • Voorbereiden van rapportages via ImpactBuying of CDP, afhankelijk van de situatie.

Zo voorkom je vertraging, fouten en non-compliance en draag je actief bij aan een duurzame toekomst.

Wilt je weten hoe jouw bedrijf dit traject efficiënt kan doorlopen? Neem vrijblijvend contact met ons op. Samen zetten we de stap naar een duurzame, transparante toeleveringsketen.

Recente artikelen

EcoVadis thema Algemeen

Ecovadis thema ‘Algemeen’

Het thema ‘Algemeen’ binnen de EcoVadis-beoordeling vormt de basis van het duurzaamheidsprofiel van een organisatie. Het…