Nog niet CSRD-plichtig?

CSRD, Nieuws
Nog niet CSRD-plichtig? Dit is hét moment om je als bedrijf voor te bereiden!

De CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) heeft grote impact op de manier waarop bedrijven in de toekomst moeten rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid. Hoewel de richtlijn stapsgewijs wordt ingevoerd, is het voor veel organisaties slim om nu al te starten met de voorbereidingen.

Wat is de CSRD ook alweer?

De CSRD is de nieuwe Europese richtlijn die organisaties verplicht om te rapporteren over duurzaamheid. Waar eerder alleen grote beursgenoteerde bedrijven verplicht waren om te rapporteren over niet-financiële thema’s, geldt de CSRD straks voor veel meer bedrijven in Nederland en Europa. De CSRD vraagt organisaties om transparant te zijn over hun impact op het milieu, de maatschappij en goed bestuur. Het gaat daarbij niet alleen om cijfers, maar ook om duidelijke doelen, risicoanalyses en strategische plannen. Transparantie en betrouwbaarheid van data staan hierbij centraal.

Tijdlijn invoering CSRD

De CSRD wordt stap voor stap ingevoerd, afhankelijk van het type organisatie en het boekjaar. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste mijlpalen:

2024Grote beursgenoteerde ondernemingen: Bedrijven met meer dan 500 medewerkers die al onder de NFRD vielen

2025Overige grote ondernemingen: Bedrijven die aan twee van de volgende drie criteria voldoen:
– >250 medewerkers
– >€40 miljoen omzet
– >€20 miljoen balanstotaal

2026Beursgenoteerde MKB-bedrijven: Beursgenoteerde kleine en middelgrote ondernemingen (excl. microbedrijven)

2028Grote niet-EU-bedrijven: Niet-EU bedrijven met >€150 miljoen omzet binnen de EU en minimaal één EU-dochter die aan CSRD-criteria voldoet

2050 – Klimaatdoel EU: Europa streeft naar volledige klimaatneutraliteit

Tegen die tijd zijn duurzaamheidsrapportages de norm voor alle bedrijven

Misschien geldt deze wet dus nu nog niet voor jouw bedrijf, maar de kans is groot dat dit in de toekomst verandert. Daarom is het verstandig om nu al te beginnen.

Waarom je nú al moet voorbereiden op de CSRD

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om niet te wachten tot de CSRD verplicht wordt. Vroegtijdige voorbereiding biedt niet alleen rust, maar ook strategisch voordeel. Door nu al aan de slag te gaan:

1. Voorkom je tijdsdruk zodra de verplichting ingaat;
2. Ontwikkel je een sterke en toekomstbestendige duurzaamheidsstrategie;
3. Vergroot je het vertrouwen van klanten, investeerders en medewerkers;
4. Krijg je inzicht in je huidige impact en verbeterpunten;
5. Vergroot je je kansen bij aanbestedingen en ESG-beoordelingen.
Hoe Carbonscore jou kan ondersteunen

Of je nu al onder de CSRD valt of er pas in een later stadium mee te maken krijgt, met CarbonScore zet je gerichte stappen richting duurzame groei en toekomstbestendige rapportage. Ons platform helpt je om op een overzichtelijke en efficiënte manier je duurzaamheidsdata te verzamelen, analyseren en communiceren.

Klaar om de eerste stap te zetten? Neem gerust contact met ons op voor persoonlijk advies

 

Recente artikelen

Nieuwe klimaatverplichtingen voor leveranciers van Albert Heijn

Nieuwe klimaatverplichtingen voor leveranciers van Albert Heijn

Nieuwe klimaatverplichtingen voor leveranciers van Albert Heijn: ben je al goed voorbereid? Steeds meer grote bedrijven…