Albert Heijn deelt CO2e-uitstoot per product!

CSRD

Albert Heijn introduceert sinds april 2024 CO2e-uitstootinformatie op eigenmerk producten. Met meer dan 125 items, zoals varkensvlees, kip en eieren, geven ze inzicht in de CO2-uitstoot per kilogram product op verpakkingen en online. Ook bieden ze inzichten voor meer dan 1000 producten op ah.nl en in de app.

Albert Heijn zet hiermee een nieuwe standaard voor transparantie en duurzaamheid in de Nederlandse supermarktsector door als eerste CO2e-uitstootgegevens op eigenmerkproducten en recepten te vermelden. Deze volgende stap, maakt het voor consumenten eenvoudiger om te begrijpen welke impact hun voedingskeuzes hebben op het klimaat.

Eerder schreven we al dat Albert Heijn zich richt op de CO2-voetafdruk van de volledige keten. Albert Heijn gaat nu nog een stap verder. Met de ambitieuze doelstellingen om tegen 2030 de CO2e-uitstoot met 45% te verminderen ten opzichte van 2018, en tegen 2050 netto-nul uitstoot te bereiken, toont Albert Heijn haar toewijding aan een duurzame toekomst.

Initiatieven van AH

Als onderdeel van hun voortdurende inzet voor duurzaamheid lanceert Albert Heijn in 2024 verschillende nieuwe initiatieven, waaronder hamburgers met een lagere CO2e-uitstoot en een uitbreiding van duurzamere huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsproducten. Door het toevoegen van rundereiwit is het vleesgehalte tussen de 10 en 20% verlaagd. Dit verlaagt de CO2e-uitstoot van de producten.

Albert Heijn hanteert een tweeledige benadering voor het berekenen van Product Carbon Footprints (PCFs). De ‘Specifieke’ methode omvat hoofdzakelijk data van eigen ketens en leveranciers, verrijkt met generieke data voor een nauwkeurige analyse. De ‘Generieke’ methode maakt gebruik van algemene data voor een inschatting van de CO2e-uitstoot. Lees hier meer over de rekenmethode van Albert Heijn.

Albert Heijn haar leveranciers dienen momenteel CO2-uitstootgegevens te verstrekken via de Impact Buying vragenlijsten, inclusief CO2 intensity factors van geleverde producten. CarbonScore biedt ondersteuning bij dit proces, waarborgt naleving en helpt mee aan lange termijn transitieplan. Optimaliseer de CO2-rapportage samen met CarbonScore. Neem voor verdere informatie contact met ons op.

Recente artikelen

Wat is SBTi?

Wat is SBTi?

De Science Based Targets initiative (SBTi) is een wereldwijde organisatie die bedrijven helpt hun CO2-uitstoot te…
Impact Buying vragenlijkst

AH verstuurd klimaat-brief, leveranciers moeten Impact Buying vragenlijst invullen

Gisteren, 18 juni, kregen alle AH leveranciers een email met als onderwerp ‘Aankondigingsbrief Klimaat voor Albert…
biobased bouwen

De groene revolutie: Innovaties in biobased bouwen en CO2 opslag

De bouwsector staat aan de vooravond van een groene revolutie, waarbij biobased materialen en innovatieve CO2-opslagmethoden…