Duurzaamheidscommunicatie, de spelregels

CSRD

 

Verduurzamen is lastig, maar duurzaam communiceren is misschien nog wel een grotere uitdaging? Duurzaamheidscommunicatie vergt zorgvuldigheid en integriteit. Het gaat niet om zelfpromotie, maar om het delen van eerlijke en geloofwaardige verhalen. Hier zijn enkele algemene spelregels:

1. Geloofwaardigheid van de afzender

Zorg dat je als bedrijf authentiek overkomt en dat jouw duurzaamheidsactiviteiten in lijn zijn met je identiteit en waarden. Wees consistent en bereid je boodschap zorgvuldig voor om een krachtig signaal naar buiten te sturen.

2. Focus op anderen

Praat niet over jezelf, maar benadruk hoe jouw duurzaamheidsinspanningen anderen en de omgeving beïnvloeden. Het draait niet om zelfbevrediging, maar om de impact op de gemeenschap. (al mag je als bedrijf natuurlijk wel trots zijn op je prestaties). Laat zien hoe jouw maatregelen bijdragen aan een betere wereld.

3. Omarm fouten

Erken dat duurzaam werken uitdagingen met zich meebrengt en wees open over mislukkingen. Jouw nieuwe assortiment bio-koeken vallen toch niet helemaal in de smaak? Communiceer het! Het tonen van kwetsbaarheid verhoogt juist je geloofwaardigheid en menselijkheid. Mensen waarderen eerlijkheid en zijn eerder geneigd te leren van jouw ervaringen. Duurzaamheidscommunicatie kan via allerlei kanalen. Zoek kanalen uit waar je feedback kan krijgen , bijvoorbeeld via LinkedIn, zo zorg je ervoor dat jouw manier van communiceren steeds beter wordt.

Duurzaamheidscommunicatie Suntfood
Duurzaamheidscommunicatie Suntfood

4. Transparantie is essentieel

Deze regel is misschien wel het belangrijkst van allemaal. Vermijd overdreven positieve beeldvorming. Communiceer geen verzinsels en dik de inspanningen van jouw bedrijf niet aan! Eerlijkheid duurt het langst en creëert vertrouwen bij je doelgroep.
Tip: Maak je inspanningen meetbaar en inzichtelijk.

5. Blijft authentiek

Spreek/schrijf in de taal van jouw bedrijf, niet de taal van een doorsnee LinkedIn like-jager. Je zult merken dat klanten dit waarderen. Je valt juist op door ‘normaal’ te blijven. Zorg ervoor dat het publiek geïnspireerd raakt om ook aan de slag te gaan in plaats van geïrriteerd raakt door ‘de zoveelste slijmende duurzaamheid manager’.

Conclusie:

Speel niet vals, omarm fouten, blijf authentiek en inspireer in plaats van irriteer ; )

Een beetje hulp nodig? Of geen zin, tijd of middelen om dit aan te pakken voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op en kom erachter wat CarbonScore voor jouw kan betekenen.

Recente artikelen

Wat is SBTi?

Wat is SBTi?

De Science Based Targets initiative (SBTi) is een wereldwijde organisatie die bedrijven helpt hun CO2-uitstoot te…
Impact Buying vragenlijkst

AH verstuurd klimaat-brief, leveranciers moeten Impact Buying vragenlijst invullen

Gisteren, 18 juni, kregen alle AH leveranciers een email met als onderwerp ‘Aankondigingsbrief Klimaat voor Albert…
biobased bouwen

De groene revolutie: Innovaties in biobased bouwen en CO2 opslag

De bouwsector staat aan de vooravond van een groene revolutie, waarbij biobased materialen en innovatieve CO2-opslagmethoden…