Stappenplan voor de dubbele materialiteitsanalyse

CSRD

Duurzaamheid cruciaal is voor zakelijk succes? Zeker is wel dat bedrijven een grote verantwoordelijkheid dragen voor hun impact op het milieu en de samenleving. De dubbele materialiteitsanalyse speelt hierin een sleutelrol en kan organisaties helpen hun duurzaamheidsrapportage te verbeteren.

Wat is materialiteit en waarom is het belangrijk?

Materialiteit verwijst naar de onderwerpen die zowel voor de organisatie als haar stakeholders het meest relevant en belangrijk zijn. Het is de kern van de CSRD, waar bedrijven jaarlijks verslag moeten uitbrengen over duurzaamheidsbeleid. Een goede materialiteitsanalyse zorgt ervoor dat aandacht en middelen gericht zijn op essentiële aspecten.

Waarom ‘dubbele’ materialiteit?  

  • Enerzijds oefenen organisaties invloed uit op mens en milieu, (de inside-out visie). Dit kan variëren van schade aan het milieu tot schendingen van mensenrechten. Anderzijds brengen duurzaamheidsgerelateerde ontwikkelingen en gebeurtenissen nieuwe risico’s en kansen met zich mee voor organisaties, (de outside-in visie). Voorbeelden hiervan zijn reputatierisico’s in geval van corruptie-incidenten, de introductie van nieuwe CO2-heffingen, of kansen voor de ontwikkeling van innovatieve circulaire en duurzame producten.

Stap 1. Identificeer relevante duurzaamheidsthema’s

Betrek belanghebbenden bij het in kaart brengen van duurzaamheidsthema’s door naar hun input te luisteren. Welke duurzaamheidsthema’s zijn voor jouw bedrijf en stakeholders het meest relevant? Is dat bijvoorbeeld; milieubescherming, circulaire economie, mensenrechten en sociale rechtvaardigheid enz.

Stap 2. Gegevensverzameling en analyse

Verzamel objectieve gegevens en analyseer financiële impact en zorgen van stakeholders. Integreer input van deskundigen en vergeet feedback van klanten en leveranciers niet. CarbonScore kan hier ook bij helpen.

Stap 3. Prioritering van materiële onderwerpen

Prioriteer duurzaamheidsthema’s op basis van financiële impact en zorgen van belanghebbenden. Gebruik de ESRS als leidraad en houd rekening met sector- en organisatie specifieke onderwerpen.

Stap 4. Materialiteit overzicht opstellen

Maak een overzicht van materiële en niet-materiële onderwerpen. Dit kan bijvoorbeeld door gebruikt te maken van een materialiteitsmatrix. Op deze manier visualiseer je belangrijke onderwerpen op basis van financiële en impact materialiteit.

Stap 5. Integratie in duurzaamheidsstrategie

Ontwikkel concrete actieplannen voor belangrijke duurzaamheidsthema’s en integreer ze in de bedrijfsstrategie. Hoe ga je ervoor zorgen dat jouw bedrijf een positieve bijdrage gaat leveren aan deze onderwerpen? Tip: begin klein, maar denk groot.

Stap 6. Duurzaamheidsrapportage en CSRD compliance

Uiteindelijk draait dit alles natuurlijk om de duurzaamheidsrapportage en CSRD. Stel een duurzaamheidsrapport op dat voldoet aan de CSRD-richtlijn en transparantie biedt aan belanghebbenden.

 

We hopen je op weg te hebben geholpen met dit stappenplan. De focus ligt dus op welke materiële onderwerpen voor jouw bedrijf het meest relevant zijn.

Recente artikelen

Wat is SBTi?

Wat is SBTi?

De Science Based Targets initiative (SBTi) is een wereldwijde organisatie die bedrijven helpt hun CO2-uitstoot te…
Impact Buying vragenlijkst

AH verstuurd klimaat-brief, leveranciers moeten Impact Buying vragenlijst invullen

Gisteren, 18 juni, kregen alle AH leveranciers een email met als onderwerp ‘Aankondigingsbrief Klimaat voor Albert…
biobased bouwen

De groene revolutie: Innovaties in biobased bouwen en CO2 opslag

De bouwsector staat aan de vooravond van een groene revolutie, waarbij biobased materialen en innovatieve CO2-opslagmethoden…